EN SAMTALE OM BYBRUA

To pensjonister, som begge har vært politikere, snakket om hvordan det var mulig å skaffe penger fra kommunen til et prosjekt.

Av Torkild Alsvik

A: Han får snakke med prosjektrådmann Elisabeth Enger.
B: Det er visst ei dyktig dame.
A: Ja, hun var jo sjef for jernbanen.
B: Han er flink rådmann Julin også.
A: Ja, sikkert. Han har bare en feil. Han vil rive bybrua.
Da skaffer han oss en ekstra utgift på 200 millioner – ettersom det sto i avisa.
B: Hvorfor vil han det da? Den er jo et klenodium – jernbetongbru fra 1936!
A: Også er den så pen!
B: De har da pusset den opp for noen få år siden.
A: Da tok de visst ikke fundamentene.
– Kan ikke du starte en aksjon?
B: Gidder ikke.
A: Nei, jeg orker ikke jeg heller.

Jeg har aldri forstått hvorfor noen vil rive bybrua. Det kan ikke være for å få tilbake biltrafikken der, for da ødelegger vi sentrum på nytt. Den fungerer godt som kollektivbru og fotgjengerbru.

Drammen fikk et nytt landemerke med Ypsilon. Det var flott, men ikke alle bruer blir landemerker. Ikke et vondt ord om Øvre Sund bru, den er fin, men den har ikke fått samme status som Ypsilon. Vi har tre viktige bruer i byen: Den gamle jernbanebrua, bybrua og Ypsilon.

Drammen er med god grunn stolt av byaksen fra Bragernesåsen og kirken over torget og bybrua til Strømsø torg og Marienlyst. Bybrua er et viktig ledd i denne aksen.

Vi må tenke bybrua sammen med at annet slagord som er lansert for byen: «Funkisbyen Drammen!» Bybrua er en vakker funkisbru og må være det mest kjente funkisbygget i byen.

Kommunen er i siste runde med en kulturminneplan for byen. Der er bybrua klassifisert som «samferdsel». Ja, det er den, men den er noe mer – den er et av de viktigste leddene i byaksen. Og tilknytning til byaksen er klassifiseringsgrunn for både Børsen og alle andre bygg rundt torgene. Her må bybrua være med!
Det må ligge en vilje bak når kommunen lager en kulturminneplan. Det som er registrert må få et vern. Planen kan ikke bare være til for å huske å si «sorry» når noe verdifullt rives.

Jeg skulle ønske Per Marheim tok på seg en ny jobb. Han kom i mål med å redde det grønne, åpne Marienlyst! – Er det noen andre som melder seg til forsvar for bybrua?

Likte du artikkelen?

Bestill et abonnement

Bestill her!